English Deutsch Français Suomi
En WordPressblogg till

Ajdå, mest gammal skåpmat i SVT:s ”Det kungliga bröllopet”

detkungligabrollopetJag var faktiskt lite förväntansfull. SVT har som bekant pumpat ut sin trailer (den med tårtan) i veckor inför storsatsningen ”Det kungliga bröllopet”, som är upptakten till vigseln mellan Victoria och Daniel den 19 juni. Det här kan ju bli riktigt bra, tänkte jag.

Men attans också. Tji fick jag.

Jag satt mest och gapade. En stor del av sändningen var som ”Minnenas television” och bestod mest av en massa arkivbilder, bland annat ett dammigt och på tok för långt orginalinslag när kungen och drottning Silvia gifte sig 1976.

Som studio användes Storkyrkan där programledaren Ebba von Sydow, på en konstgjord gräsplätt, gjorde en fråga-svar-intervju med Herman Lindqvist, seriens kungliga expert.

Tonen i programmet var insmickrande, underdånig och uddlös. Musiken till vinjetten (med såpbubblor, svanar, blommor och fågelkvitter…) kändes också tillgjord. All romantisk lull-lull gjorde att tankarna snarare gick till Barbie och Ken.

Varför kan inte SVT vakna? De har ju alla tänkbara resurser? Hade vi snackat om ett större sportevenemang så hade idéerna till  ”inför-sändingrana” flödat.

En tanke hade varit att direktsända programmet i en studio med intressanta inslag, expertgäster och analyser. Genomförandet hade blivit rappt, underhållande och med roliga infallsvinklar och reportage som överraskar.

Att Ebba von Sydow för övrigt hade cue cards (fusklappar) i en bandad sändning känns bara märkligt.

Kommentarer

33 kommentarer till "Ajdå, mest gammal skåpmat i SVT:s ”Det kungliga bröllopet”"

  1. 1.      Max,  09 Mars 2010 9:00

    Ja det känns som om Ebba går på lugnande/psykofarmaka, leendet får mig att tänka på filmen ”Den onda dockan”.

  2. 2.      sofia,  09 Mars 2010 9:42

    Jag såg inte programmet men det är kanske så att svt vill starta upp händelserna på ett visst sätt. Spekulationer och sådant om kungafamiljen och bröllopet fås ju som bekant tillräckligt av i en annan kanal.

  3. 3.      mingo,  09 Mars 2010 10:14

    Är Ebba von Sydow verkligen journalist? Hon verkar en aning ovan att leda program
    . Det hon kommer med i programmet är kanske inte så viktigt, för hon med sin ringa ålderkan ju inte ha så mycket ”kött på benen”.
    Som vanligt väljer man unga kvinnor med fördelaktigt utseende att vara programledare. SVT är inget undantag!

  4. 4.      Gittan,  09 Mars 2010 10:17

    Ja, kanske var det detta man kunde förvänta sig…NÄR kommer någon med nya grepp som verkligen väcker tittarglädjen? Frågan är väl om journalisterna är så hårt hållna eller om man bara är rädd om sitt eget skinn? Ska det bli långa inspelningar av gamla bröllop kommer publiken att svika… Vi vi som alltid ha NYHETER och gärna då färskare än från ett par decennier…

  5. 5.      Jeanette,  09 Mars 2010 10:27

    jag håller med dig daniel. ebba var inte bra och jag tror arne weise med minnestv hade presenterat ”gammalklippen” bättre!!

  6. 6.      Lina,  09 Mars 2010 11:22

    Hej! Jag håller med Daniel om det mest var gammal skåpmat i programmet, hoppas att det blir bättre. Jag hade höga förväntningar, men tyckte att det först programmet var ganska tråkigt tyvärr. Det skulle nog bli bättre om Daniel el Hurtig hade programmet. Såg er i går på TV8, bra!

  7. 7.      Gittan,  09 Mars 2010 11:31

    Daniel….Jag skulle vilja ha en TVsänd kunglig veckokrönika…Inte bara nu inför bröllopet utan över tid, med inslag av vad de kungliga ”jobbat med” under veckan, och NATURLIGTVIS senaste skvallret… Kan du inte erbjuda dina tjänster hos någon tänkbar kanal ?? :D

  8. 8.      Martin,  09 Mars 2010 12:15

    som vanligt maste jag INTE halla med… ”gammal skapmat ” helt FEL detta var upptakten till en programserie med 15 delar… vad kunde varit baettre an att inleda denna serien med Carl Gustafs och Silvias brollop i sin helhet ?? svar absolut INGENTING…..som utlandssvensk var det dessutom forsta gangen jag sag detta brollop i sin helhet… manga unga manniskor har heller aldrig sett detta brollop i sin helhet… visst jag forstar att unga manniskor som ar vana vid sk snuttififiering och darmed har svart att fokusera mer an fem minuter i taget….kan tycka att det valhaenta reportaget fran brollopet 1976 kunde kaennas trogt och langsamt… men san ar ju svensk stil…. ETT STORT TACK till SVT och Ebba von Sydow for att man sa generoest laet oss se HELA brollopet… nu kan vi ju jamfora detta brollop med det som kommer i Juni….verkligen jamfora !!
    Genialt bra ide”
    Jag hoppas att vi ocksa far se brollopsmiddagen med alla tal fran 1976 i ett kommande program men troligen kanske detta inte finns for TV slaepptes val inte in ?? Tyvaerr i sa fall !! Det som kandes litta fel i gardagens program var guldregnet och bubblorna men anda mer detta reportage i New York om en ”wedding planner” som jag inte overhuvud taget iddes se…det var som att laesa Svensk DammTidning daer det finns en massa inslag om USA kaendisar som utfyllnadsmaterial…
    jag hoppas a min sida att vi INTE behoever se en massa USA inslag i denna serien framover… lat oss ha ett EUROPEISKT brollop INTE ett Hollywood brollop…. tack for ordet !!
    sign ”europee’ och stolt darover”

  9. 9.      Ines,  09 Mars 2010 12:23

    Tja, vad ska man säga… Det är samma fenomen i alla medier – konsumenterna erbjuds ofta arkivmaterial eller idelös påfyllnad eller ”information” man hämtat någon annanstans ifrån. Det är samma för tv-tittare som för tidningsläsare.
    Hoppas nu bara att ”journalisterna” här på tidningen börja bli medvetna att de faktiskt är en del av medievärlden, vill säga att de själva är i en position där de kan producera nytt material. Sätt igång då, Daniel Nyhlén. Du är ju journalist själv, kom då upp med något eget – det är fräscht, nyproducerat material som gäller. Ironiskt att du själv kommit fram till detta när du för en gång skull var en av konsumenterna. Nu vet du hur det känns att bli besviken IGEN fastän man hade så stora förväntningar…

  10. 10.      Martin,  09 Mars 2010 12:26

    en ytterligare kommentar maste jag lamna det ar ju urkul att se att idag tycker alla som Daniel att detta var ”gammal skapmat” osv osv men INNAN redaktoer Nyhle’n talade om for damerna VAD dom skulle tycka sa skrevs det nastan lyriska kommentarer om hur ljuvligt och underbart det var att se brollopet fran 1976 haha ack ja inte undra pa att Palme kunde styra Sverige som han gjorde !!! sorry ladies men ni impar INTE !!
    sign ”hatobjekt i California”

  11. 11.      Martin,  09 Mars 2010 12:33

    herre Du min skapare detta ar en femton timmar lang serie vad skall den fyllas med om ”allt skall vara nytt” ?? en omojlighet begriper ju i alla fall jag..!! vill se mer skapmat som jamforelse, garna kungens systrars brollop…..Svensk TV har i alla tider varit URNJUGGa med material om kunga begivenheter… sa naer man for en gangs skull ar GENEROS skall man ha berom och inte fa skaell for detta… under de kvarvarande 14 timmarna kommer sakert nya inslag och upp datering men FORST skall man sa klart utbilda sina tittare … som sagt det ar massvis med unga manniskor som aldrig , i likhet men mig. sett detta brollop…!!
    en stralande upptakt till forhoppningsvis en bra programserie…enda smolket ar skraecken for flera USA inslag !! BRAVO Ebba von Sydow !!

  12. 12.      Jenny,  09 Mars 2010 12:57

    Hoppas SVT visar fler godbitar ur sitt stora arkiv… kanske en kavalkad med Victoriaklipp från nyårsprogrammen, jag och säkert många med mig har inte sett programmen från 70-80-talen!

  13. 13.      mb,  09 Mars 2010 13:05

    Sour grapes Daniel? Kaaaan det vara någon annan som velat stå där i Ebbas skor månne? Ebba var alls inte dålig om ni frågar mig. Nu var detta första program något av minnenas television men det utvgav sig inte för att vara något annat heller, håller med Martin för övrigt, varför inte sända mer av det kungliga material man har, är övertygad om att publik finns?

  14. 14.      Neta,  09 Mars 2010 13:30

    Jo, det är klart att många ungdomar inte har sett dessa gamla journalfilmer så visa dom gärna, bra för dom att se vad som förekommit tidigare och för att få en känsla av kontinuiteten. Men kanske man kunde önska sig lite annat OCKSÅ för oss gamlingar som sett allt detta otaliga gånger.

  15. 15.      Martin,  09 Mars 2010 13:32

    men NETA taenk nu innan Du skriver det ar femton timmar som skall fyllas helt raett att borja med grundutbildningen dvs CG o Silvias brollop sa ALLA kan jamfora…. 14 tmmar kvar !!!! tala Dig litta !!!

  16. 16.      Estelle,  09 Mars 2010 13:48

    Jag tyckte var väldigt intressant program. Gud vad vacker Silvia var hennes brudklänning lite väl lång , det såg ut som om hon trappade på den hela tiden. Jag reagerad över att hon inte hade ngn BRUDTÄRNA/OR? De som barnen så ut som små änglar så ubersött barn. Hur ser de ut idag:-)
    Det intressant var mot slutet bra kombination när man väl talar om bröllop att ta upp wedding planner som i USA. Så underbart vackert att man nästan får ont i hjärtat. Det såg bättre ut än kungliga bröllop. Gillar EBBA hon ger ett harmoniskt och ödmjukt sätt.

  17. 17.      Martin,  09 Mars 2010 13:53

    asch Estelle sockersoeta brollop i USA med NO class i ett program om KUNGLIGA brollop i Europa please give me a brejk !! :)

  18. 18.      Lollo,  09 Mars 2010 14:07
  19. 19.      Martin,  09 Mars 2010 14:17

    tack Lollo haer en direktlink till detta tal mm…
    http://www.youtube.com/watch?v=6TAqmqX5UZE&feature=player_embedded

  20. 20.      Irena.,  09 Mars 2010 14:41

    Hejaa Martin, jag håller med dig, även om dina åsikter kring hysteriska US-weddings, lika det Laila Bagge ställde upp i härförleden. Därför ar det en kulturgärning att visa hela det svenska bröllopet, som ett oöverträffat exempel på hur ett elegant och smakfullt bröllop skall se ut. Den grälla samtiden borde ta det till sig…

  21. 21.      Martin,  09 Mars 2010 14:46

    tack for berommet…och annu mer tack for ett nytt bevingat uttryck : ”den graella samtiden” det ar ju traeffsakert sagt Irena precis sa ar det det skall vara glammigt… bubblor och stjarnor och groena slingervaexter :)
    och just det en kuturgarning ar detta !! som sa mycket annat som kungafamiljen gjoer !!

  22. 22.      Estelle,  09 Mars 2010 16:39

    Ok Martin jag kan hålla med om att USA ”amerikaner ” inte allltid har stil och klass..Först och främst det var små barnen”tärnorna” på kungliga bröllopet som var sockersött små änglar.
    Konceptet när det gäller bröllopt i USA och många delar av världen pampigt välgenomfört och exklusivt om man vill satsa stort , det därför man har wedding planner. Till skillnad frn Nordiska bröllopsritualer där att allt ska vara minimalistiskt och tråkigt det därför man till en viss del inte har ngn wedding planner . Vilket jag tycker man skulle ha stort behov av framförallt när det smakråd bryta mot odda olämpliga mönster . Som se en brud har på sig ett par svarta rockskor till en gräddbakelse klänning frn 90-talet och detta är kändisar som har tillgång till bättre. Det var ngn som sa det ju Laila Bagge nej det inte hon . Hon kunde bara inte bättre.
    Laila Bagges bröllop tyckte jag såg ut som ett stort skämt.

  23. 23.      Neta,  09 Mars 2010 19:00

    Ojoj Max Den onda dockan har jag inte sett men Du får fem klappor för kommentaren. :-D

  24. 24.      Martin,  09 Mars 2010 19:27

    wedding planner ar sa vitt jag vet endast forekommande i USA, mojligen Aussi och GB ?? typiskt amerikansk foreteelse…och TOTALT onoedigt !!
    och resultaten ar skraemmande med ”wedding themes” haha give me a brejk !! hur vore det med sjaelva brollopet sjaelva akten sjaelva LOEFTET som ”THEME ” vulgart med dessa brollop som kostar miljontals dollar !! bbbrrrrrr

  25. 25.      Tilde,  09 Mars 2010 21:05

    Håller som vanligt med Daniel- journalisten på svDamtidning. Heja.

    Och Martin som titulerar sig som europée. Vad har det med saken att göra?
    Varför bor du inte i Sverige OM du nu är en sådan fantast av kungahuset och ivrigt försvarar – allt.

    Är du släkt kanske med JeanBaptist B – du vet han marskalken som krigade.
    Förresten det är inte mycket till försvar av dagens kungahus, de glittrar mest omkring i galakläder och miljonkr-smycken, åker snabba bilar/båtar och glassar i sina sommarhus.

    Och när jag ändå har ordet. Det verkligen konstigt att lillsessan kan få köra ut det antal människor som NU bor i Parkudden.? De vill ju INTE flytta.
    Med vilken rätt körs de ut???

  26. 26.      Martin,  10 Mars 2010 3:30

    Tilde Du ar en jaetbra ersaettare for Karin….nastan lika gnaellig som hon… :) om man ager ett hus har man raetten att saga upp dom som hyr det sa har det varit i ett par tusen ar !! Du skulle pluggat lite mindre historia och lite mer juridik sa hade Du vetat detta !! 75% av svenskarna vill ha vart kungahus och monarki… Du far finna Dig i att Du ar en av minoriteten.. sorry..!!!

  27. 27.      hilde,  10 Mars 2010 7:34

    Helt enig med deg Martin når det gjelder det konglige bryllupet. Det skal selvfølgelig være svensk og ikke amerikansk.
    Håper at du, eller noen andre, kan forklare meg hvorfor svenske bruder bruker terner ved bryllupet. Er ikke det egentlig en amerikansk skikk eller er det vanlig også internasjonalt.
    I Norge bruker vi det ikke. Her har både brud og brudgom hver sin forlover.
    Hadde ikke begynt på skolen ennå da Sveriges kongepar giftet seg men jeg har lest at Silvia ikke hadde terner, kanskje det heller ikke er tradisjon i Tyskland?

  28. 28.      Ines,  10 Mars 2010 14:01

    Jo, det är vanligt med brudtärnor i Tyskland. Det är bara att det finns en tendens till lite mera nedtonade bröllop, dvs. färre gäster, mindre utsmyckning, enklare ceremonier. Istället verkar det blir populärt att gifta sig på ovanliga ställen.
    Men det är ju i högsta grad individuellt hur man planerar sitt bröllop.

  29. 29.      marie ceder,  10 Mars 2010 17:43

    Martin!
    Om Du hyr en bostad åtnjuter Du ”besittningsskydd”. Det innebär att du inte kan sägas upp från Din bostad.
    Detta är ett skydd som enligt svensk lag är MYCKET svårt att häva för en fastighetsägare.
    Besittningsskyddret gäller även om du hyr en bostad i andra hand.
    Det där med tusen år får du lov att revidera.

  30. 30.      Demba,  10 Mars 2010 17:57

    Du har rätt Marie.
    Även en andrahandshyresgäst som struntar i att betala hyran kan häcka kvar i bostaden minst ett halvår innan kronofogden lyfter ut personen och bohaget.
    Och har man förstahandskontrakt och betalar sin hyra ska det mycket till innan man kan avhysas.
    Kan hända att dessa hyresgäster ska KÖPAS ut. Vet inte.

  31. 31.      Tv-tittare,  10 Mars 2010 20:11

    Tack! Jag håller med fullständigt! Jag trodde att det här skulle handla om Victoria och hennes liv som kronprinsessa som nu ska gifta sig.
    Var väldigt besviken och när jag såg att nästa ska handla om Dianas bröllop så nej, usch.

  32. 32.      Martin,  11 Mars 2010 2:14

    marie besittningsskyddet kan foerhandlas bort vid uthyrningstillfallet…. exempelvis tidsbegraensas pa forhand…. !! saekert har man gjort det pa Parkudden….??

  33. 33.      marie ceder,  11 Mars 2010 7:51

    Martin!
    Det kan man visst göra men det var ju inte riktigt så Du uttryckte Dig.
    Du har kanske läst på sedan Du skrev Ditt inlägg.
    Så här skriver Du:
    ”om man ager ett hus har man raetten att saga upp dom som hyr det sa har det varit i ett par tusen ar !! Du skulle pluggat lite mindre historia och lite mer juridik sa hade Du vetat detta !!”
    Här kan Du förkovra Dig i detta ämne:
    http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____2376.aspx

Kommentera?

Mer om betraktelser

01
Sep
2010 -
19
Aug
2010 -
13
Aug
2010 -
17
Jul
2010 -
17
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
11
Jul
2010 -
09
Jul
2010 -
05
Jul
2010 -
29
Jun
2010 -
29
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
16
Jun
2010 -
09
Jun
2010 -

Mer om medianyheter

18
Aug
2010 -
02
Jul
2010 -
30
Jun
2010 -
21
Jun
2010 -
16
Jun
2010 -
10
Jun
2010 -
08
Jun
2010 -
24
Maj
2010 -
19
Maj
2010 -
29
Apr
2010 -
27
Apr
2010 -
25
Apr
2010 -
24
Apr
2010 -
14
Apr
2010 -
14
Apr
2010 -

Mer om medieprofiler

17
Jun
2010 -
08
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
22
Maj
2010 -
19
Maj
2010 -
09
Maj
2010 -
03
Maj
2010 -
01
Apr
2010 -
28
Mar
2010 -
27
Mar
2010 -
22
Mar
2010 -
13
Mar
2010 -
08
Mar
2010 -

Mer om tv-program

14
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
13
Jul
2010 -
21
Jun
2010 -
21
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
11
Jun
2010 -
09
Jun
2010 -
08
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
05
Jun
2010 -
04
Jun
2010 -
01
Jun
2010 -