English Deutsch Français Suomi
En WordPressblogg till

TV: Vilket av kungligheternas diadem är din favorit?

diadem

I veckans direktsända ”Förkväll” på TV4 berättar jag mer om drottning Silvias, kronprinsessan Victorias och prinsessan Madeleines lyxiga diadem. Alla fantastiska verk med sin alldeles egen historia.

Dessutom bjuder jag på lite härliga snackisar från den kungliga världen. Se båda inslagen nedan.

Trevlig helg & mycket nöje!

Kommentarer

58 kommentarer till "TV: Vilket av kungligheternas diadem är din favorit?"

  1. 1.      Martin,  05 Mars 2010 22:18

    jaha reflektioner pa detta ??
    Yvonne Ryding ar sa vacker… en AKTA skonhet….mycket vackrare nu an naer hon var Miss U……och hon har ett sa behagligt saett…
    ( kaer i henne ?? )
    Intressant om tiaror…. Daniel samlad som vanligt….
    samt fraga : har nagon sett – Brollopsfotografen- ??

  2. 2.      Tilde,  05 Mars 2010 23:47

    Kungliga diadem! Ja, fint ska det vara. Vad kan man tänka sig att ett snittpris är?

    Jag vet inte om det är så snyggt med diadem. Snyggare med bara örhängen och halsband och armband.

    Men, varför har kungen ingen krona då?

  3. 3.      Tilde,  06 Mars 2010 0:33

    En släktstory som finns att läsa i prins Sigvards självbiografi. Det är för långt för att skriva hela storyn, så jag rekommenderar dig som ser detta att själv låna boken om Sigvard.

    Läsvärd och som verkligen visar hur utfrusen han blev när HAN gifte sig (1934) första gången med en ”flicka från gemene man eller om man säger en flicka av folket”.

    Sigvard blev utfryst från kungahuset och av med alla sina tillgångar.
    Utkastad till främmande land och alla medel spärrade. Blev förödmjukad.

    Och nu till detta med diadem!

    När Sigvard var 13 år gammal och hans mamma Margareta dog 1/5 1920 så hade mamman önskat, att Sigvard skulle ärva de röda stenarna och främst ett 3-tungat DIAMANTDIADEM MED RUBINER.

    Pga att Sigvard blev utkastad så var han tvungen att realisera sitt morsarv för att kunna överleva. Sigvard tog kontakt med sin pappa Gustav VI Adolf och S fick 30.000 kr för att diademet skulle förvaras på slottet. Sigvard var i stort behov av pengarna, så det var med sorg han nödgades göra detta.
    …………………………………..

    På 60talet önskade S lösa ut diademet mot 30.000 kr + ränta. Hans pappa (GVIA) sa att det inte skulle vara nödvändigt och S trodde att det fanns reglerat i testamentet.

    GustavA dog 1973. Och 1974 fick Sigvards son!! överta diademet.
    Sonen tog som nygift kontakt med S och ville ha 250.000 kr!!! för diademet.

    S hade inga sådana ekonomiska möjligheter.
    Så Kung Carl-Gustaf kontaktades (av sonen) och smycket hamnade där istället.

    När Sigvard senare frågade Kung C-G XVI om att till slut få morsarvet (STORT affektionsvärde för Sigvard och mycket angeläget och nu hade han möjlighet att lösa ut detta).

    Dvs betala det som kung C-G XVI betalt till S´s son samt ränta.
    Men, NEJ var svaret!

    Prins Sigvard blev mycket illa berörd för diademet var en känslomässig påminnelse om mamman drottning Margareta, det var ju hon som betytt mycket för honom.

    Senare säger drottn. Silvia att ”vi har tänkt GE det till lilla MADELEINE”!!

    1983 var ett särskilt tillfälle som inte skrivs om här nu, men det var en trist historia i sig som visar alla slitningarna som fanns.

    Men angående DIADEMET (som en gång var arvsgåva till Sigvard) så fick Sigvard skriva under ett papper så hans dåvarande fru Marianne kunde låna diademet i 24 timmar.

    Ja ovanstående, är direkt AVSKRIVET ur Sigvards egen livsberättelse!

    När det gäller den berättigade prinstiteln som han blev av med, den fick han aldrig tillbaka. Trots att Bertil fick behålla sin titel pga att han var sambo med Lilian ända tills kung Carl XVI Gustaf själv gifte sig med ”gemene mans flicka dvs en flicka av folket”.

    Men då var det ju han själv som bestämde.

    (DR Silvia har liknande historia som Sigvards första fru hade)

    Och Bertils Lilian var från början en fattig frånskild engelska, som dessutom var gift under tiden som hon började dejta prinsen Bertil. Visserligen skriver Lilian att hennes man bodde på annan ort då, men de var trots allt gifta.
    Detta står att läsa i Lilians självbiografi.

    Ja olika falla ödets lottet. Men detta är inte rättvist. Nu lever tyvärr inte prins Sigvard. Han kämpade för att ”rätt skulle vara rätt”, men fick nej angående sin prinstitel.

    Och OVANSTÅENDE ÄR SIGVARDS EGNA ORD FRÅN SJÄLVBIOGRAFIN.

    Med vänlig hälsning, T

  4. 4.      Demba,  06 Mars 2010 1:43

    Tilde.
    Vår kung har en krona, men han får inte bära den, för han är inte krönt.
    Den Norske kungen och drottningen är krönta. Jag såg deras kröningsceremoni på tv. Dom får bära kungakronan och drottningkronan.

  5. 5.      Lollo,  06 Mars 2010 8:21

    daniel: lite fakta fel
    madeleine delar diademet med sin mamma.Det är inte hennes egna utan silvias diadem.
    madeleine delar 6 knapp diademet med victoria men även 4 knapp diademet nu
    stråldiademet har inte bara burits av kronprinsessor, silva, lilian och några av kungens systrar har burit stråldiademet.

  6. 6.      Lollo,  06 Mars 2010 8:45

    lite längre ner på sidan kan man läsa om kamé diademet och smyckerna till
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9phine_de_Beauharnais

  7. 7.      Gittan,  06 Mars 2010 9:15

    Om tanken är att välja något av ovanstående diadem som favorit så förstår jag inte riktigt urvalet…Det finns många vackrare smycken än dessa. Victorias stråldiadem tycker jag inte alls om…Däremot Ståldiademet som hon är fantastisk i.. Drottningens Brasilianska diadem, som hon verkligen är magnifik i, och safirtiara smäller bra mycket högre än något ovan.. För att inte tala om det nätta diademet som Silvia bär efter kungens mor…
    Men Madeleines lilla söta diadem, får ett plus… XD

    Johannes, VARFÖR valde man bort kröningen? Är det på grund av den kyrkliga kopplingen? Och varför ersatte man den med den numera enklare ceremonin? Är Oscar II vår sist krönte kung..?

  8. 8.      Lollo,  06 Mars 2010 9:37

    och detta med att kronprinsessor skall ha det större diademet än prinsessor, victorias första diadem som hon fick som 18 års present är mindre än det diadem som madeleine började bära när hon blev 18.

  9. 9.      Gittan,  06 Mars 2010 10:06

    Lollo…Jag tror inte att det finns någon regel som säger att Madeleine inte får ha ett större/tyngre diadem än Victoria…verkar lite uppfunnet för tillfället…Jag tror mig ha sett rätt nyligen att Madeleine var mycket mer besmyckad än Victoria.. Nobelmiddagen kanske?..

  10. 10.      Maggan,  06 Mars 2010 10:53

    Är verkligen vår kung så himla orättvis att han inte kunde låta Sigvard få tillbaks sitt diadem som han fått av sin mor och inte heller sin prinstitel, jag tycker det visar på vad vår kung egentligen är för en människa en riktig egoist inget snällt i den. Om jag hade varit Marianne så hade jag aldrig ens lyft blicken mot kungahuset eller talat med dem mer om de inte hade bett om förlåtelse för vad de åsamkat Sigvard med familj. Nu tycker jag diademen inte har något värde alls längre när man läser hur verkligheten har varit.

  11. 11.      Johannes,  06 Mars 2010 11:11

    Gittan.
    Den främsta anledningen till att Gustaf V inte lät kröna sig, kan nog tillskrivas den dåvarande tidsandan.
    Bara två år innan Gustaf uppsteg på tronen skedde som bekant unionsupplösningen med Norge och diskussionen om republik som föregick den norska folkomröstningen gjorde nog sitt till, rörande ickekröningen. Tror stora delar av det svenska hovet redan vid denna tid förstod vart de europeiska monarkierna var på väg…

    Sedan är det ingen hemlighet att Gustaf V inte var särskilt road av ståtliga ceremonier…

  12. 12.      Martin,  06 Mars 2010 11:30

    men det var FEL av Gustaf V att inte lata kroena sig…. vilken raett hade han att avskaffa sekelgamla traditioner ?? ingen och numera kroens ingen och som papekats ovan foljaktligen far vi aldrig se kungen med kronan i nagon ceremoni… det gjoer oss alla fattigare !! precis som den nya riksmoetets oppnande ceremoni…gjorde oss fattigare…. :(

  13. 13.      Johannes,  06 Mars 2010 11:36

    Ja, i grund och botten tycker jag du har helt rätt, Martin. Men för monarkins fortbestånd var det nog ett riktigt beslut – då.
    Att riksmötets öppnande reducerades till vad det är i dag gjorde oss som du säger fattigare. :?

  14. 14.      Martin,  06 Mars 2010 11:45

    nej jag ar inte saeker pa det ?? varfor skulle en kroning ha moetts med motvilja ?? utom bland marxister forstas och dom hade vi inte manga av
    nix det var Gustaf sjaelv som inte ville !! han tyckte det var ”otidsenligt ” onoedigt osv !! han ville vara ”modern” hmm hmm ta alla som vill vara moderna !! :? som sagt med vilken raett ?? det ar ju som att ta ett nytt namn…. med vilken raett gjoer man det ?? ” jag ar den forste av min aett ”
    haha :(

  15. 15.      Gittan,  06 Mars 2010 12:03

    Martin…Jag känner precis som du i den här frågan…Det var därför jag konsulterade Johannes.. :D
    Tack Johannes! Du är en raring som vanligt…
    Vad kröningen beträffar så borde det väl inte finnas något hinder att återinföra vissa ceremonier.. Det vore roligt att någon enda gång per år få se kungaparet i sina regentkronor… Vad har de för funktion att fylla att ligga i ett säkerhetsbevakat skåp..? Man har nog dessutom efterapat nyordningar i övriga Europa…Men traditioner är trevliga och en kröning så förknippat med en monarki att den borde få fortleva… :3

  16. 16.      Gittan,  06 Mars 2010 12:14

    … Bara ett tillägg.. Nä, det må så vara att V:e Gustaf (som vi säger lite slarvigt härnere) inte var road av stora, uppblåsta tillställningar…MEN det tillhör ju faktiskt ämbetet på något sätt… ;)

  17. 17.      Martin,  06 Mars 2010 12:16

    Men traditioner är trevliga och en kröning så förknippat med en monarki att den borde få fortleva… :3 hmmm vadan denna tysta formulering ?? :)

    ATERINFOER KROENING NAER VICTORIA AV SVERIGE BLIR DROTTNING FOER fasiken ! ! !! ;)

  18. 18.      Martin,  06 Mars 2010 12:17

    och en sak till det var roligt att Du hoell med Gittan !!! :)

  19. 19.      Martin,  06 Mars 2010 12:19

    nu far vi snart anti smiley maffian pa oss 8-)

  20. 20.      Gittan,  06 Mars 2010 12:41

    Martin…Den maffian har jag på mig hela tiden… :D Så nu bryter jag till förmån för en solskenspromenad med gubben min och sedan får det bli Facebook… :D

  21. 21.      marie ceder,  06 Mars 2010 16:13

    Demba #4!
    Norges kung är INTE krönt. Han är däremot signad. Något helt annar.
    Varsågod utdrag från norska hovets hemsida:

    ”Hvorfor har ikke Kongen krone på?
    Kronen er ikke på Slottet hos Kongen, men på museum i Erkebispegården i Trondheim. Vi kroner ikke lenger konger og dronninger i Norge. Derfor har Kongen faktisk aldri hatt kronen på hodet.”

  22. 22.      Demba,  06 Mars 2010 16:35

    Okej Marie.

  23. 23.      Estelle,  07 Mars 2010 12:47

    Jag tycker inte om diademet som kronprinsessan bar ser ut som en kristalllampa med kristallerna uppat istallet for nerat.(men diademet ar da i diamanter). Enkel och trakig design och Vicktoria ser tyvarr ut rundare i ansiktet nar hon bar den . Dels for att den ar sa stor till hennes ansiktsform och passformen passar inte alls henne. Jag alskar Kame diademet som Drottningen bar pa brollopsdagen den ar sa speciell och vacker annourlunda. I kombination med en vit spets sloja ar den outstanding.Den at sa ljuvig och romantisk med alla dessa parlor vad kan man saga Napoleon hade oerhort bra smak.Privata diademet nja trakig ingen intressant alls jag skulle aldrig bar varken Madeleins eller Vicktorias .
    Men daremot har Drottningen Rania en i gron som ar helt gudomligt .

  24. 24.      Estelle,  07 Mars 2010 13:17

    Martin
    Haller med dig Ryding ar en ture naturlig skonhet . Jag forstar att hon vann Miss U
    Men tyvarr ar det valdigt fa tal av dessa naturliga skonheter kvar. Ryding ”sista generationen”Anita Ekberg Garbo Ingrid Bergman kommer inte ihåg vad hon heter svenska blonda bondbruden frn 70-talet. Dessa kvinnor ar Sveriges vackraste kvinnor genomtiderna.

  25. 25.      Martin,  07 Mars 2010 17:03

    Du taenker pa Maud Adams som faktiskt ar litta kaend i USA.. men INGEN vet att hon ar svenska…!! men Du har fel om att denna typ av skoenheter doer ut…..det kommer nya hela tiden men sant ar att det finns faerre av dom for den vaena stilen ar inte inne…det skall vara UNGT och TUFFT numera…..vilket ar triiiiist !! :?

  26. 26.      Demba,  07 Mars 2010 18:38

    Martin.
    Maud var brunett.
    Jag tror att Estelle menar Britt Ekland.

  27. 27.      Neta,  07 Mars 2010 19:26

    Britt Ekland eller Eklund som hon hette var/är inte snygg. Bara tillkämpat sexig och vulgo. IMO

  28. 28.      Demba,  07 Mars 2010 19:34

    Japp Neta.

  29. 29.      Demba,  07 Mars 2010 19:35

    Välkommen hem förresten Neta. Lööööv jo.

  30. 30.      Neta,  07 Mars 2010 19:42

    Tack Demba Lööööv you too :-)

  31. 31.      Neta,  07 Mars 2010 19:45

    Skall försöka hinna se ”debatt” nu. Det händer mkt under en vecka. Men missar man så mkt EGENTLIGEN? Hmmm ;.)

  32. 32.      Martin,  07 Mars 2010 20:25

    Demba det tror inte jag… Ekland har ju inget med Ingrid Bergman o liknande skoenhet att gjora !! ;) hon ar inte ful men spelar i en annan liga ….

  33. 33.      Demba,  07 Mars 2010 20:47

    Kanske det Martin. Men Maud var mörkhårig. Estelle frågar efter en blondin. Vilka mer Bondbrudar har det funnits då?
    Isabella Scorupco????( Stavningen??) var senare.
    Tror ändå att hon menar Britt Ekland.

  34. 34.      Martin,  07 Mars 2010 20:57

    hon kanske taenker pa Christina Wayborn ?? min granne pa Oland !!

  35. 35.      Irena.,  07 Mars 2010 22:15

    Mary Stavin, hon var gift med George Best!! (Stävin, hon var miss World ett år på sjuttiotalet, dessutom)

  36. 36.      Lollo,  08 Mars 2010 9:44

    artikel från aftonbladet om sigvard och diademet
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article153511.ab

  37. 37.      Lollo,  08 Mars 2010 9:57

    här är även en artikel om diademet
    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0006/26/bernadotte.html
    att smycket var från en vän visste jag inte

  38. 38.      Lollo,  08 Mars 2010 12:18
  39. 39.      Martin,  08 Mars 2010 13:06

    Mary Stavin ?? vem in i hunnan ar det ??? aldrig hort talas om !!

  40. 40.      Gittan,  08 Mars 2010 13:22

    Martin…Vasse´go….. Haha… :3

  41. 41.      Gittan,  08 Mars 2010 13:23
  42. 42.      Gittan,  08 Mars 2010 13:28
  43. 43.      Gittan,  08 Mars 2010 13:32

    …Bara en justering…Nä, Mary förblev Stavin…Det var Bondbruttan Kristina som bytte till Wayborn..Här är hon.. ;)

    http://www.collectinghollywood.com/scrapb149.jpg

  44. 44.      lis,  08 Mars 2010 13:32

    Jodå Martin, jag tror du hört talas om Mary Stavin, när tom jag har läst om denna ”tjej”. Men jag minns förstås inget speciellt om henne som person.

    Enbart det /lilla/ som längre tillbaka kunnat läsas.

    Annars spelar ju det ingen roll, dock tänkte jag också på Maud Adams när jag läste igenom här, men så nämner ju Demba Britt Ekland och som hon skr var just hon blond, medan Maud A är brunett – fast Maud är vackrare – det håller jag med dej om helt.

    Hoppas Du, Demba och Neta, bla, får en solig fin dag. Hos mej är så vackert med sol, helt klart och ngr få plusgrader ute – så nu syns våren bakom hörnet, trots den myckna snön.

  45. 45.      Martin,  08 Mars 2010 13:37

    nej har aldrig hort talas om Stavin och kaenner inte ens igen henne pa bild..
    men Wayborn kaenner jag till som sagt hon har litta roetter pa Oland…
    jag har varit gaest i hennes foraldrars hus tex !!

  46. 46.      Irena.,  08 Mars 2010 14:09

    Mary Stavin har ändå fräckheten att finnas, hon kan ha varit ifrån Örebro, och spelade med i någon Bond-film på åttiotalet…en period var hon gift med fotbollsspelaren George Best, men har ingen aning om hur länge eller om vad Mary Stavin gör idag. Men du kanske inte är intresserad av fotboll, Martin? Hon var nämligen prototypen för den numera så vanligt förkommande glamouristan
    ” Fotbollsfrun” ;)

  47. 47.      Irena.,  08 Mars 2010 14:11

    Idag firar vi Internationella kvinnodagen, tillsammans med Skyrman!! ;)

  48. 48.      Martin,  08 Mars 2010 14:16

    asch hon far val garna finnas….jasa George Best var en footballer bra Du sade det sa jag slapp fraga man kan ju ge intryck av att vara okunnig !! :)

  49. 49.      Martin,  08 Mars 2010 14:34

    tva Bond filmer visar det sig …hmm minns nu att den fragan kom upp nanstans (who wants to be a millionaire ) och jag trodde svaret var Maud Adams men det var Stavin hepp !!
    hon var Octopussy girl i Octopussy… Maud Adams och Kristina Wayborn var ocksa med i stoerre roller….

    hon var med i inledningen av ”A view to a Kill” uppe i ishavet om ni minns ombord en farkost som liknar ett litet isberg: repliker :

    [first lines]
    Kimberley Jones: I thought you’d never get back.
    James Bond: Well, there was a heck of a crowd on the piste!

    Kimberley Jones: Commander Bond!
    James Bond: Call me James. It’s five days until Alaska.

    Mary Ann Catrin Stävin is a Swedish actress. She is a former Miss World, and an ex-girlfriend of George Best, the late acclaimed Northern Ireland-born football player and also Don Shanks a footballer with QPR. She is probably best known for her appearances in two James Bond movies, ”Octopussy” and ”A View to a Kill” (as agent Kimberley Jones). She released a single with George Best called ”Shape Up and Dance”.

  50. 50.      Martin,  08 Mars 2010 14:45

    och vinnaren av titeln Miss World 1977 ar …Miss Sweden
    http://www.youtube.com/watch?v=8q3tOoXzLNM

  51. 51.      lis,  09 Mars 2010 13:20

    Men visst har Maud Adams varit med i två (minst) bondfilmer också??

  52. 52.      lis,  09 Mars 2010 13:25

    B = VERSAL – ska det ju vara, dvs ”Bondfilmer”, så att ingen missuppf. uppstår !

  53. 53.      Martin,  09 Mars 2010 13:26

    ja det trodde jag med Lis ?? ??

  54. 54.      Martin,  09 Mars 2010 13:26

    bonde soker fru samt Octopussy ?? ;)

  55. 55.      lis,  09 Mars 2010 18:13

    hm, Martin – va härligt rolig du är, ja som jag skr förr ngr ggr, det ÄR skoj läsa dina underfundigheter, man blir skrattlysten och glad — om man nu
    inte skulle vara glad innan.
    Allt gott till Dej !

  56. 56.      Martin,  09 Mars 2010 18:17

    tack Lis utan sin publik ar ju clownen inget i sig sjaelv…. :)

  57. 57.      lis,  09 Mars 2010 18:31

    Martin, Maud har varit med i 2 Bondfilmer, ”Mannen med den gyllene pistolen” samt ”Octopussy”.
    Jag har kollat nu, så du hade visst det rätt först, och jag mindes rätt !

    Och jag tror nog iaf att Du ”är ngt också i dej själv”, så det så

  58. 58.      Martin,  09 Mars 2010 18:39

    hhehe OKEJ hade precis for mig det ocksa alltsa var det en slamkrypare
    som jag sag pa TV….

Kommentera?

Mer om drottning silvia

19
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
16
Jun
2010 -
16
Jun
2010 -
09
Jun
2010 -
27
Maj
2010 -
20
Maj
2010 -
11
Maj
2010 -
06
Maj
2010 -
29
Mar
2010 -
26
Mar
2010 -
25
Mar
2010 -
24
Mar
2010 -
19
Feb
2010 -

Mer om kronprinsessan victoria

29
Jul
2010 -
16
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
13
Jul
2010 -
12
Jul
2010 -
10
Jul
2010 -
06
Jul
2010 -
05
Jul
2010 -
05
Jul
2010 -
02
Jul
2010 -
01
Jul
2010 -
22
Jun
2010 -
22
Jun
2010 -
21
Jun
2010 -

Mer om prinsessan madeleine

19
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
09
Jul
2010 -
09
Jul
2010 -
06
Jul
2010 -
02
Jul
2010 -
02
Jul
2010 -
01
Jul
2010 -
29
Jun
2010 -
16
Jun
2010 -
12
Jun
2010 -
10
Jun
2010 -
30
Maj
2010 -
28
Maj
2010 -

Mer om tv-program

14
Jul
2010 -
14
Jul
2010 -
13
Jul
2010 -
21
Jun
2010 -
21
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
11
Jun
2010 -
09
Jun
2010 -
08
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
05
Jun
2010 -
04
Jun
2010 -
01
Jun
2010 -

Mer om webbklipp

13
Jul
2010 -
21
Jun
2010 -
17
Jun
2010 -
11
Jun
2010 -
09
Jun
2010 -
07
Jun
2010 -
05
Jun
2010 -
01
Jun
2010 -
01
Jun
2010 -
30
Maj
2010 -
26
Maj
2010 -
24
Maj
2010 -
24
Maj
2010 -
22
Maj
2010 -
22
Maj
2010 -